Applikációk, ír kultúra és történelem Dublinban

2018.10.05

Európa különféle országaiból gyűltünk össze Dublinban, hogy megismerkedjünk a tanításhoz, tanuláshoz használható legjobb applikációkkal (There's an App for That! Exploring the Best Apps for Teaching and Student Learning - EUROPASS Teacher Academy). Tízen voltunk a csoportban, az iskola a belvárosban, a St Stephen's Green közelében található. Keményen dolgoztunk öt napon keresztül, két 15 perces szünettel minden nap délután kettőig. A tanárunk ismerkedős játékokkal kezdte, így rögtön oldottá vált a légkör, könnyebben teremtettünk egymással kapcsolatot.

Az első feladatunk (amit még otthon elő kellett készíteni) az volt, hogy mutassuk be az iskolánkat, ahonnan jöttünk. Kiderült, hogy még országon belül is milyen jelentős különbségek vannak az intézmények között. Más helyzetben van, más körülmények között, eszközökkel folyik az oktatás mondjuk egy dél-finnországi iskolában, mint északon. A Helsinki melletti iskolában 30 tanárra és 350 diákra hat asszisztens, egy iskolapszichológus, egy részmunkaidős nővér és egy szociális segítő jut. Minden 7., 8. évfolyamos diák laptopot kap az iskolájától. A francia kolléganő egy borászati-szőlészeti iskolából érkezett, náluk pl. már nincsenek papírra nyomtatott könyvek. A legtöbb iskola, amit bemutattak a kollégák, modern, tetszetős, kényelmes, otthonosan berendezett épület volt. Érdekes volt az egyik finn iskola rendszere, náluk az egyik idegen nyelvet (svéd) is angolul tanítják.

Philip készített nekünk egy Dublin nevezetességeiről szóló játékot, aztán mi csináltunk saját országunkról, városunkról Kahoot!-ot. Majd a Trellón hoztunk létre közös csoportot, táblákat, jegyzeteket. Közben megbeszéltük, hogy az egyes alkalmazásokat hogyan tudjuk a tanításban (az iskolában vagy otthon) használni. Hogyan lehet ezekkel felkelteni az érdeklődést, megnézni a gyerekek tudását, hogyan dolgozhatnak együtt?

A Class Dojo, a Plickers, az Edmodo, a OneNote Clipper, a HP Reveal, a Google Arts and Culture és a Socrative tanulmányozásával folytattuk a munkát. Naponta két-három új alkalmazással, applikációval ismerkedtünk meg. Egyénileg és csoportokban is dolgoztunk. Felváltva játszottuk a tanár és a gyerek szerepét, hogy tapasztaljuk: mit lát a gyerek, hogyan kap visszajelzést a munkájára. Az Edupuzzle engem teljesen elvarázsolt. Videóleckéket lehet készíteni. Ez a weboldal a kifordított osztályteremhez kiváló. A végén még egy nagyon izgalmas, nyelvtanároknak való oldallal ismerkedtünk meg, ez a https://lyricstraining.com/ volt. Dalszövegeken keresztül, játékkal lehet fejleszteni a hallás utáni szövegértést. A program maga generálja a feladatot, nekünk a videót és a szöveget kell csak összeilleszteni. Lyukas szövegeket készít, a feladat a szöveg hallás utáni kiegészítése. Volt alkalmunk egymással beszélgetni az oktatásról, a felmerülő nehézségekről, a megoldásokról.

Közben az ír kultúrával is ismerkedtünk. Megnéztük Dublin belvárosát: a Trinity College régi könyvtárát, a National Galleryt, az ír régészeti múzeumot, bementünk a St. Stephens parkba, a Temple bárhoz, több templomba, a Guinness Múzeumba, utolsó nap pedig városnéző busszal jártuk végig újra Dublin nevezetességeit. A Grafton Streeten száz méterenként botlottunk újabb és újabb zenészekbe. A tengerparton is több túrát tettünk: Dublintól északra a swordsi várat néztük meg a Cultural Night idején (több száz vagy ezer program volt ezen az éjszakán), voltunk Howth-ban, Portmarnockban, a malahide-i kastélyban. Dél felé az úriemberek fürdőjét (40 Foot), a Joyce Múzeumot, Bono házát és Brayt néztük meg. Sok egyébként az irodalmi emlék a városban. A Trinity College hallgatója volt Oscar Wilde, Jonathan Swift és a Dracula szerzője, Bram Stoker. Dublin szülöttje George Bernard Shaw és James Joyce.

Az iskola hét közben szervezett gyalogos városnéző túrát, ahol a belvárosról, a dubliniakról mesélt az idegenvezető sok-sok anekdotát. A kurzust egy egész napos írországi kirándulás zárta le. A Cliffs of Moherhez mentünk el. Keresztülutaztunk a szigeten, hogy az Atlanti-óceán partján megnézzük a nyolc kilométer hosszan húzódó, sok helyen több mint 200 méter magas sziklafalat. Az egyik Harry Potter filmben is megjelenik ez az ír természeti látványosság. Egész úton ír zenét hallgattunk, és az idegenvezető segítségével alaposan megismertük az ír történelmet. Az Atlanti-óceán mellett a másik érdekesség az ír vidék volt. Mindenhol tehenek és birkák legeltek a több száz éves kőfalakkal övezett birtokokon.

Az emberek közvetlenek és kedvesek. Ha rossz az idő, akkor is sok a mosoly. Ami nekem nagyon tetszik: használják a parkjaikat, kint esznek, ülnek, beszélgetnek, pihennek. Élő az egész város.

If you don't like the weather in Ireland, wait 10 minutes, it'll change. Ez teljesen igaz volt: az egy hét alatt mindenféle időjárással találkoztam: volt ragyogó napsütés, meleg, három hurrikán és eső.

A beszámoló olvasható itt is: https://tanartovabbkepzes.hu/disszeminacio-angol-nyelvteruelet/item/548-applikaciok-ir-kultura-es-toertenelem-dublinban