Málta – tanulás; Málta – szórakozás (egy máltai, tanulós hét margójára)
Az iskolám, a Maklári I. István Általános Iskola pályázatot nyújtott be az ERASMUS+ program KA1 mobilitására, melynek keretében én az Easy school of languages nyelviskolában vettem részt Máltán, 2018. 11. 19. - 11. 23. egy egyhetes "English Language Development for Teachers plus CLIL Methodology for Primary Schools" kurzuson.


A nyelviskola Valetta történelmi belvárosában található. Nagyon családias kis intézmény (bár maga az épület ötemeletes), ahol a kezdőtől a haladóig, minden szintű nyelvtudással és érdeklődésnek megfelelően szakmai csoportok is fejleszthetik nyelvtudásukat. A kurzusok kínálatából ennek a nyelvtudást és CLIL módszertani ismereteket fejlesztő tanfolyamnak a tematikája rögtön elnyerte tetszésemet. Bár nálunk nincs kétnyelvű oktatás, de saját óráimon már eddig is sok rövid angol nyelvű utasítást és rövidfilmet használtam. Érdekelt, hogyan lehet ezt a módszert még jobban alkalmazni.
Az iskolába érkezésemet követően két részből álló szintfelmérő feladatsort kellett kitöltenem, mely a csoportbeosztás kialakítását segítette elő. Így kerültem egy 5 fős lengyel tanárokból, tanítókból álló csoportba. A tanárunk máltai nemzetiségű volt, így három nemzet kultúrájáról, oktatási rendszeréről beszélgettünk és tapasztatokat osztottunk meg egymással.
Minden délelőtt 3 órában tanultuk a nyelvet, elsősorban a szókincset fejlesztettük és a hétköznapi nyelvfordulatokat ismertünk meg. Délutánonként a CLIL módszerrel ismerkedtünk. A hét tananyaga a CLIL kulcsszóra fokuszált, mely jelentése magyarul a tartalomalapú nyelvoktatás (Content and Language Integrated Learning). Lényege valamilyen tantárgy idegen nyelven történő tanítása. Iskolánk esetében ez lehet német, vagy akár angol nyelven is. A tartalomalapú nyelvoktatásban részt vevő tanárok nem okvetlenül nyelvtanárok, hanem elsősorban szaktanárok. Ebben az oktatási formában a tanulók úgy sajátítják el a szaktantárgyi ismereteket, hogy közben egy idegen nyelvet használnak, és nyelvtudásokat is bővítik, mélyítik. A tartalomalapú nyelvoktatásban felhasznált módszerek és megközelítésmódok gyakran kapcsolódnak az idegen nyelven tanított tantárgy módszertanához.
Amennyiben a tanuló tevékeny résztvevője az órái munkának, kooperatív módszerekkel és a kreatív, valamint kritikus gondolkodásmód serkentésével, nagyon jó eredményeket lehet a CLIL módszerrel elérni. A tanfolyam rengeteg szókincsfejlesztési gyakorlatot mutatott be (pl. szókártyacsere, un. snowball, szavak jelentésének egymásnak ismétlésével, szavak jelentése szövegkörnyezetben, hiányzó szavak kitöltése hallás után, videó felvételek segítségével ....). A tanfolyam további gyakorlati példákon rámutatott a szövegértési készség fejlesztésére, megértés mélyítésére és beszédkészség erősítésére.
A heti 30 óra tanulás mellett néhány szabadidős programon is részt vettünk. Közös városnézésen ismerkedtünk meg Valletta értékeivel, ferryvel ellátogattunk Sliemába, és a szomszédos szigetre Gozo-ra is. Megismerkedtünk Marsaxlokk régi halászfaluval, amelynek öblét a színes luzzu hajók teszik híressé és a vasárnapi halpiac.
A hét eltelte után számtalan új módszertani ismerettel, valóban új erőre kapott nyelvtudással, új barátságokkal, élményekkel teli érkeztem vissza munkahelyemre, ahol izgatottan várom, hogy megosszam munkatársaimmal és tanítványaimmal tapasztalataimat.
A lehetőséget jó szívvel ajánlom minden érdeklődőnek és egyúttal KÖSZÖNÖM!
Maklár, 2018. 11. 28.